Monday 7 May 2012

Hatiku dan hatimu..kuatkanlah!


Selawat dan salam pada kekasihNya..Nabi Muhammad s.a.w..serta para sahabat baginda, juga pada kedua ibu bapa dan guru ana yang banyak mengajar ana tentang erti hidup..tidak lupa pada sahabat seperjuangan..muga redha Allah bersama kalian semua..

Allhamdulillah, masih diberikan kesempatan olehNya untuk ana mencoretkan sesuatu..lahir dari hati ni yang masih kekurangan dan perlukan bimbingan..

Lumrah student..kadang kala ada naik ,ada turunnya iman kita. Ibarat seperti telefon kita, kadangkala perlu di’charge’..tu maknanya Allah nak uji sebanyak mana perasaan syukur yang kita ada padaNya..

 
Ketika diri berada di atas, adekah kita bersyukur atau riak? kena tanya hati sendiri.tidak selamanya life kite akan smooth  kan..dan ada seorang sahabat ana memberitahu dalam satu hadis tu jika dalam 40 hari kita tidak  ditimpa apa2 musibah, tu maknanya kita jauh dariNya..nauzubillahi minzalik...

so di sini nak bagitahu..”mkin bnyk kitA diuji mkin qaseh sbnrnya Allah pada kita” Ada sesuatu yang ingin Dia smpaikan pada kita sebenarnya. :) Bukan pointer pengukur kita d hadapan Allah nanti tetapi apakah kebaikan ilmu yang kita belajar ni untuk kita sumbangkan pada Islam akan datang nanti..
 
Apa sebab kita belajar? 
untuk nak dapatkan kerja atau nak dapat redha Allah?

Ana suka sinonimkan benda ni dengan diri ana sndiri. Dulu eya ana blajar sebab fikir ni kehendak arwah abah ana..tapi bila fikirkan kembali jika bukan kerana dengan iziNya, ana tak kan dapat sambung belajar kat universiti..dan kenapa ana ditempatkan di sini? Mungkin ada sesuatu yang boleh ana lakukan di sini.. 

Back to da basic..dan ada satu pertnyaan yang sering orang lontarkan pada ana..

‘Dimana’ enti sebenarnya sekarang eya? maaf atas statement ni tetapi ana ikhlas meluahkan apa yang ana rasa.. “ 
Ya .jasad still sama, tetapi .. cuma sekadar jasad yang "hidup"..

yang ana maksudkan adalah satu punca yang kita kongsi bersama.

Yakni, punca utamanya adalah kita jauh

Sebab kita sebenarnya jauh dariNya..
 
Dan kerana itu ukhwah juga memainkan peranan. namun adakah ukhwah kita sekadar itu sahaja? dulu sahabat pernah bantu ana ketika saat sulit, ana sangat2 hargai sebagai sahabat...tapi adakah ketika waktu senang saja?

ukhwah tidak begitu..ingati balik asas urah:)
taaruf,tafahum, takaful..benda2 ni  kita perlu aplikasikan ..





 Mendekati Allah . Kita kena cari dan usahakan..
 
Insyaallah! peace!!^_^.

No comments:

Post a Comment