Saturday, 19 October 2013

Orang Tak Solat = Makhluk Menakutkan Takdak Kepala !!?

*batuk2 kecil*

ok... sy agak tajuk kali ni agak pelik kedengaran. 
tapi percayalah  ia sangat menarik! ^_^

Ini adalah tips menarik dari blog Redskyim, bagaimana ayahnya menggunakan psikologi untuk dia sentiasa menjaga solat.

Al - kisah... Ceritanya bermula begini.......~
~~
Ibarat Batang Mancis..
Ilmu ini saya belajar semasa saya berumur 6 tahun. Ayah saya menyuruh saya solat sekiranya ingin jadi manusia. Asuhannya ialah dengan mengunakan batang mancis. 17 batang mancis bersamaan 17 rakaat.

Caranya seperti gambar dibawah (lebih kurang kut noh).

ok.ini bukan tulisan saya.


1.Jika tidak solat subuh buang 2 batang mancis dikepala. Ayah saya cakap kalau subuh saya tidak solat, saya jalan tiada kepala. 
2.Jika tidak solat zohor, buang 4 batang mancis di bahagian lengan. Seolah saya berjalan tiada tangan.
3.Jika tidak solat asar, buang 4 batang mancis di bahagian dada. Ayah saya cakap saya kalau tidak solat asar jalan tiada dada.
4.Jika tidak solat magrib, buang 3 batang mancis di bahagian perut. Jadi jalan tiada perut serupa hantu dah.
5.Jika tidak solat isyak, buang 4 batang pada kaki. Jalan tiada kaki ibarat cacat anggota.

So kesimpulan secara mudahnya...

Ayah saya cakap kalau saya tidak solat terus menerus maka saya ni bukan lagi manusia. Diri saya tidak sempurna jika tidak mendirikan solat. Contoh maghrib dan subuh. Jadi saya seolah berjalan tiada kepala dan tiada perut. Orang tengok pun akan lari.!!(-_-)

~~
Jadi, renung-renungkanlah jika solat kita tidak sempurna, maka cacatlah kita ini....

"ok, bagaimana kalau kita ni dah rajin solat (bajet bagus la ni, keh3) tapi macam adik2,abang2 dan kakak or kalau bini dan anak2 (yang ada  dah) tu tak solat??
dah suruh banyak kali xnak juga gerak2 .sampai tak solat...dah segala pelbagai juta cara dah guna dan tak berhasil juga???"

hehew..err, maaf k , ini serius.

Eya, kadang2 orang sekeliling juga turut mempengaruhi dalam melakukan pengamalan ibadah, ataupun bahasa kampung saya dipanggil "biah"...kita ni dah la masalah nak kuatkan diri satu hal..ni tambah plak keadaan orang sekeliling yang tidak ndakk solat.
Firstly saya tanya, agak2 kalau adik2 kamu degil juga xnak solat, ape kamu akan buat??
Lempang? cubit? ataupun mungkin Tampar?
kalau itu caranya cara dididikan anda, anda dah melakukan kesilapan besaww!

Errkk..yke?? dah tu??ade care yang lebih baik ?? 
bagi cokelat eh?

ye ade.
tp cokelat tu bak sini.
*gurau je.heh

caranya? kekuatan utama kita kita..semestinya doa!
Ad' dua silahul mukmin. 
suka saya ingin berkongsi satu kisah benar dari luahan seorang surirumah..buat pedoman bersama..

Anak perempuan saya umur 13 tahun dan sangat ‘liat’ nak solat.Satu hari, terlintas di hati nak pantau anak saya solat.Boleh dia hampar sejadah atas lantai je.. tapi tak solat.Bila saya tanya dah solat ke belum, katanya ‘dah’.Saya rasa sangat marah... dah la tak solat...menipu pulak...
Disebabkan perasaan marah, saya pukul anak saya....
Masyaa Allah, saya tahu saya dah buat silap.
saya dah buat silap.
Saya menangis dan saya mohon ampun pada Allah.
Saya dah pukul anak saya, saya dah bebel-bebel, saya dah bagi warning... tapi anak saya tetap tak berubah... susah dan liat nak solat..
Pada suatu hari, ada kawan bagitau saya satu cerita.Dia ada pergi ke rumah salah seorang kawan lamanya.Kawannya tu tak la kuat agama sangat, tapi bila azan berkumandang, anak-anaknya terus bergegas bangun untuk solat.
Tak perlu disuruh....
Kawan saya ni tanya la macam mana nak buat anak-anaknya solat tanpa perlu disuruh..
Beliau berkata, “sebelum saya berkahwin saya baca doa ni dan saya masih amalkan sampai sekarang”
Sejak dari hari tu, saya tak putus-putus baca doa ni.
Saya baca dalam sujud..setiap kali solat dan bila-bila je... doa.. doa.. dan doa....
Alhamdulillah, sejak mengamalkan doa ni, anak perempuan saya yang dulu liat solat dah mula berubah...
solat tak perlu disuruh dah...solat Subuh pun boleh bangun sendiri, tak payah saya kejutkan.
Dan Alhamdulillah, adik beradik yang lain pun semuanya ikut kakak dioarang.. solat tanpa perlu disuruh..
Doanya adalah dalam Surah Ibrahim [14], ayat # 40
Dan Doa adalah ...
رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي ۚ رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاء
"Rabbij 'al nii muqiimas solaati, wa min zurriyyatii, rabbanaa wataqobbal Du'aa'.....
[14:40] "Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikianlah juga zuriat keturunanku.
Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku"

Menarik bukan?
In Shaa Allah... Jom Amal....
yang paling penting jangan berputus asa terhadap kebergantungan kita padaNya..yeah~
disamping kita ingin istiqamah beramal, moga2 ahli bait (ahli rumah) , pasangan juga zuriat  kita semua rajin mendirikan solat bersama....
Aamiinn..aamiin ya Rabb...
*senyum lebar sampai telinga*








No comments:

Post a Comment